Monday, September 20, 2010

Liverpool 2 Manchester United 3

Liverpool tewas lagi untuk kali yang kedua dalam perlawanan liga musim ini. Dengan hanya berjaya mengutip 5 mata dari 5 perlawanan Liverpool kini terperosok di tangga ke-16 liga dan ini ialah permulaan yang paling buruk dalam masa 18 tahun.

Perlawanan semalam agak seimbang dari segi penguasaan bola namun Liverpool dilihat tidak agresif apabila kebanyakan hantaran mereka hanyalah di kawasan tengah padang dan jika dilihat tiada hantaran menarik dilakukan. Pemain Liverpool bagaikan statik dan tidak kreatif dalam permainan mereka.

Taktik Roy Hodgson yang menerapkan idea 'man marking' juga dilihat tidak begitu berkesan. Walaupun idea 'zonal marking' semasa zaman Rafa Benitez dikutuk hebat oleh media UK, namun jika dilihat kepada statistik sistem ini lebih berkesan untuk pertahanan Liverpool. Ketiga-tiga gol Berbatov berpunca dari hantaran lintang atau sepakan sudut. Gol pertama Berbatov paling ketara hasil kelemahan 'man marking'. Beliau sepatutnya dikawal oleh pemain yang lebih berkebolehan untuk menangani bola di udara seperti Skrtel, Gerrard atau Meireles.

Walaupun Steven Gerrard cuba untuk menghidupkan peluang namun prestasi Howard Webb juga sudah dijangka oleh peminat Liverpool. Pengadil yang sering mencetuskan kontroversi ini sekali lagi berpihak kepada Manchester apabila O' Shea yang jelas menjatuhkan Torres dan beliau ialah pemain terakhir namun hanya diberikan kad kuning. Namun pengurus Manchester masih lagi menyemarakan api penyokong Liverpool apabila mengatakan beliau 'diving'. Jika dilihat Nani lebih banyak menjatuhkan badan dan berpura-pura cedera berbanding Torres.

Liverpool perlu menang sebanyak mungkin sehingga Krismas ini untuk layak ke pertandingan Liga Juara-Juara dan Hodgson perlu memikirkan sesuatu supaya sama ada dari segi taktikal mahupun pemilihan pemain.




No comments:

Post a Comment