Friday, September 24, 2010

Liverpool Di Bawah Roy Hodgson

Selepas 11 perlawanan musim ini, termasuk perlawanan Liga Eropah, EPL dan juga Piala Carling, peminat Liverpool mula mempersoalkan kredebiliti atau kebolehan Roy Hodgson untuk menerajui Liverpool. Mungkin ada dari sebahagian peminat yang masih memberikan tempoh kepada Hodgson, namun setelah 11 perlawanan ini, saya sendiri mula mempersoalkan kebolehan beliau.

Setelah kekalahan memalukan kepada Northampton yang bermain di Liga Divisyen 2 (liga ke-4) dalam bola sepak England, ramai yang mahu Hodgson dipecat. Walaupon sering kali diberi sokongan oleh pemain dan Lembaga Pengarah Liverpool, namun beberapa taktik beliau boleh dipersoalkan.

Contoh yang ketara ialah 'man to man marking' yang menggantikan sistem 'zonal marking' yang diperkenalkan Rafa. Walaupon sistem zonal ini banyak dipandang rendah oleh media, namun sistem ini berjaya dan sudah sebati dengan sistem pertahanan Liverpool. Apabila sistem ini diubah, pertahanan Liverpool agak kucar kacir dan gagal berfungsi dengan baik terutama semasa bertahan dari hantaran lintang, sepakan percuma dan sepakan sudut.

Roy juga dilihat tidak mempunyai cita-cita tinggi. Contoh dari interview selepas perlawanan Birmingham yang beliau berpuas hati berjaya mengutip satu mata. Jika ini mentaliti yang diterapkan, jangan terkejut yang Liverpool sekali lagi hanya bermain di Liga Eropah musim hadapan. Beliau perlu berfikir yang kelab ini bukanlah sekadar kelab pertengahan liga seperti Fulham.

Perlawanan menentang Sunderland esok amat penting untuk Liverpool. Mereka perlu mengutip 3 mata setelah hanya berjaya mengutip 5 mata dari 5 perlawanan dan terperosok di tangga ke-16 liga.


No comments:

Post a Comment