Sunday, September 5, 2010

Perlawanan Testimonial Jamie Carragher

Apa lagi yang perlu diceritakan tentang Jamie Carragher. Hanya satu perkataan sahaja layak diungkapkan iaitu LAGENDA. Pemain yang berasal dari Boottle ini pada asal nya ialah seorang peminat Everton. Namun sejak menyertai Liverpool sebagai pemain remaja hati beliau telah terus terpikat dengan pasukan The Reds. Malahan Carra bukanlah satu-satunya pemain Liverpool yang membesar dengan menyokong Liverpool. Robbie Fowler dan Steve McManaman juga antara pemain yang meyokong Everton.

Perlawanan menentang Everton IX semalam ialah perlawanan bagi menghargai jasa dan sumbangan Carragher kepada bola sepak Liverpool. Ramai bekas pemain Liverpool kembali untuk bermain dalam perlawanan ini. Antaranya ialah Michael Owen, Luis Garcia, Jerzy Dudek, Danny Murphy dan Emile Heskey. Steven Gerrard juga membuat kemunculan selama 10 minit setelah diberi pelepasan oleh pengurus England, Fabio Capello.

Liverpool memulakan perlawanan dengan cemerlang dan mendahului seawal minit ketiga setelah Luis Garcia membuat satu sepakan lencong kaki kiri ke arah pintu gol Everton setelah menerima hantaran Emile Heskey dan Garcia membuat trademark beliau setelah menjaringkan gol dengan menghisap ibu jari tangannya. Jamie Carragher menjadikan kedudukan 2-0 setelah Liverpool dianugerahkan sepakan penalti setelah bola terkena tangan pertahanan Everton. Michael Owen cuba untuk mengambil sepakan namun dengan reaksi yang diberikan penonton terhadap beliau, Carra yang mengambil sepakan tersebut. Hampir keseluruhan penonton di dalam stadium masih tidak dapat memaafkan Owen yang bermain untuk Manchester United dan mereka mengatakan yang 'Once A Manc, Never A Red'.

Separuh masa kedua menyaksikan beberapa pemain muda Liverpool diberikan peluang seperti Eccleston, Shelvey dan Sterling yang baru berusia setahun semasa Carra membuat kemunculan pertamanya bersama Liverpool. Joe Cole berjaya menjaringkan gol pertamanya untuk Liverpool hasil hantaran lintang Ryan Babel dan disudahkan dengan sempurna oleh Cole di hadapan Kop End. Setelah itu, Everton mendapat penalti setelah Carra mengasari James Vaughan dan Carra sendiri yang mengambil sepakan itu dan itu menjadi detik terakhir Carra di dalam perlawanan dan beliau dikeluarkan selepas itu. Beliau berkata adalah menjadi impian beliau untuk menjaringkan gol bertemu Liverpool kerana membesar sebagai peminat Everton. Gol keempat Liverpool pula dijaringkan oleh Nathan Eccleston setelah menerima umpanan Ryan Babel.

Setelah itu, Gary McAllister dan Jason McAteer pula memasuki padang. McAllister yang setiap kali mendapat bola disambut dengan sorakan 'shoot' oleh penonton untuk mengimbau kembali gol kemenangan sepakan percuma beliau pada minit ke-94 pada perlawanan Merseyside Derby musim 2000/2001 yang melayakan Liverpool ke Liga Juara-Juara.Jadi keputusan terakhir untuk perlawanan semalam Liverpool 4 - Everton 1.

No comments:

Post a Comment