Monday, November 16, 2009

Investment Rumah Lelong

Saje aku nak post pasal rumah lelong kali ni..Aku sebenarnya dah lama minat dengan investment property..Kalo nak tgk blog2 otai cm sifu faris,sifu pie,sifu juruukur,sifu ct farazila n salah sorg senior aku time skolah dulu Tenang@Azman..

Aku mmg kagum dgn korg suma..Berani tanggung risiko..Fikirkan cara untuk maju ke hadapan dan dlm masa yg sama tidak kedekut ilmu untuk tolong yang lain2..Aku folo blog2 diorg dari tgh tahun lepas rasanye..Cuma jadi SR jer la..Hehe..Malu nak tegur2..Ilmu di dada xbyk lagi..hehe..

Persaingan semakin sengit dalam rumah lelong skang..Kalo tahun2 lepas nak dpt RP tu senang2 jer..Skang ni harapan jer la..Hehe..Fight mmg kaw2 la..Kdg2 ada yang bid lebih dari MV pon ada..So emosi amat penting dan memainkan peranan untuk join auction..Aku sendiri xpnah join auction..Tp byk belajar dari blog2 dan melalui pembacaan..

Mungkin rmai yang xberapa nk nampak apa untung kalo kita join property investment ni..Aku tolong la terang sket..Kata la kita bid satu umah ni..RP dia rm80k..MV umah area situ rm100k.. Dah untung bape tu..Dekat rm20k diskaun..Lepas tu tgk la area situ hot ke x..Ade kilang/IPTA/kemudahan pengangkutan..Kalo cantik bley la sewa dlm rm600-750..suma ini bergantung kepada kawasan..

Kita kira plak berapa yang kita untung..

Rumah rm80k..
Deposit 10% - rm8k
Loan 90% - rm72k

Monthly payment bank - rm387..Aku amik 5% interest..Tempoh 30 tahun..
Maintenace monthly - rm100 (contoh jer)
Income sewa - rm 600

So bape dah dpt kat situ..RM 600 - (rm387+rm100) = RM 113..

Senang2 je goyang kaki bulan dpt untung rm113..Sapa nak bg tu..Hehe..So kalo kita invest dalam property mmg untung..Cuma kawasan kena strategik..So apa lagi kawan2..Kalo modal dah ckup..Ilmu dah ckup..Cuba la invest dlm bidang ni..Orang lain dah mula..Kita bila lagi ? Hehe..




No comments:

Post a Comment