Tuesday, November 10, 2009

Krisis Berterusan

Krisis yang melanda Liverpool masih lagi berterusan. Dengan hanya satu kemenangan dalam 9 perlawanan terakhir, peluang Liverpool untuk menyaingi pasukan lain di dalam liga boleh dikatakan tertutup. Ketinggalan 11 mata dari Chelsea, Liverpool perlu mengharapkan keajaiban untuk memberi saingan dalam liga. Perlawanan menentang Birmingham sebentar tadi amat mengecewakan. 3 mata perlu diraih untuk menghidupkan saingan di dalam liga. Namun hanya satu mata yang berjaya diperolehi dan Birmingham satu-satunya pasukan yang masih belum ditewaskan Rafa di dalam liga. Liverpool bermula dengan cemerlang dan menguasai perlawanan. Ngog membuktikan beliau bileh mengisi kekosongan akibat kecederaan oleh Fernando Torres. Zonal marking sekali lagi memberi masalah kepada Liverpool. Jumlah gol yang dilepaskan musim ini kebanyakannya berpunca dari set piece dan sekali lagi Rafa pasti akan dikritik disebabkan sistem ini.

Kalau mengikut statistik perlawanan pasti analisis akan hairan bagaimana begitu banyak penguasaan bola dan juga percubaan yang dilakukan oleh Liverpool. Dari 35 percubaan hanya 7 yang tepat manakala selebihnya tersasar. Ini perlu diberi perhatian oleh Rafa dan sepakan sudut juga tidak membantu Liverpool. Sejak pemergian Hyypia, Liverpool tidak mempunyai ancaman lagi dari sepakan sudut. Lihat saja Chelsea yang ada Terry, Man U dengan Vidic, Arsenal mempunyai Gallas namun Liverpool tidak mempunyai pemain yang boleh melakukan ancaman seperti pemain-pemain top 4 yang lain.

Liverpool perlu mencari jalan untuk keluar dari situasi ini. Bulan Januari dilihat memberi kesempatan untuk Rafa mencari pemain-pemain baru untuk menhidupkan sisa-sisa perjuangan di dalam liga.

Statistik perlawanan


Liverpool Birmingham
Shots (on Goal) 35(7) 5(2)
Fouls 8 9
Corner Kicks 11 1
Offsides 2 3
Time of Possession 78% 22%
Yellow Cards 1 2
Red Cards 0 0
Saves 0 5

p/s - YNWA

No comments:

Post a Comment